DISH $32.74   View long term graphs

Dish Network
Traded as
  • NASDAQ-100 Component
  • S&P 500 Component
Industry Satellite Television
Founded 1981; 36 years ago (1981) (Original EchoStar)
March 4, 1996; 21 years ago (1996-03-04) (Dish Network)
Founders Jim DeFranco
Cantey Ergen
Headquarters Meridian, Colorado, U.S.
Area served
United States
Key people
Charlie Ergen
(Chairman & CEO)
Jim DeFranco
(EVP and Director)
W. Erik Carlson
(President & COO)
Products Direct-broadcast satellite, Pay television, Pay-per-view
Revenue Increase US$15.1 billion (2016)
Operating income
Increase US$2.2 billion (2016)
Profit Increase US$1.5 billion (2016)
Total assets Increase US$28 billion (2016)
Total equity Increase US$4.6 billion (2016)
Number of employees
16,000 (2016)
Subsidiaries Blockbuster LLC
Sling TV
Website www.dish.com
Footnotes / references

Dish Network (often stylized as DISH Network, or just simply Dish) is an American direct-broadcast satellite service provider. The company provides satellite television, audio programming, and interactive television services to commercial and residential customers in the United States. As of November 2016, the company provided services to 13.7 million television and 580,000 broadband subscribers. The company has approximately 16,000 employees. The company is headquartered in Meridian, Colorado, though the postal designation of nearby Englewood, Colorado is used in the corporate mailing .

In January 2008, Dish Network was spun off from its former parent company EchoStar, which was founded by Charlie Ergen as a satellite television equipment distributor in 1980. The company began using Dish Network as its consumer brand in March 1997. after the successful launch of its first satellite, EchoStar I, in December 1995. That launch marked the beginning of its subscription television services, and EchoStar has since launched numerous satellites, with nine owned and leased satellites in its fleet as of January 2013. EchoStar continues to be the primary technology partner to Dish Network.

Joseph Clayton became president and chief executive officer of the company in June 2011, while Charlie Ergen remained chairman. Clayton remained in the position until March 31, 2015 when he retired leaving Ergen to resume the post. Ergen has said diversifying and updating technology for the company will be a high priority, with an expectation that, over the coming decade, the company will provide internet, video, and telephone service for both home and mobile applications.

Dish Network officially began operations on March 4, 1996, as a service of EchoStar. EchoStar, a precursor to Dish Network, was formed in 1980 by its chairman and chief executive officer, Charlie Ergen along with colleagues Candy Ergen and Jim Defranco, as a distributor of C-band satellite television systems. In 1987, EchoStar applied for a direct broadcast satellite broadcast license with the Federal Communications Commission and was granted access to orbital slot 119° west longitude in 1992.

In 1998 EchoStar purchased the broadcasting assets of a satellite broadcasting joint venture of News Corporation and MCI Worldcom, called ASkyB (for American Sky Broadcasting, named after News Corp's BSkyB service in Britain); the two companies had nearly merged (which called for Dish Network being renamed Sky) before it was called off due to Charlie Ergen's clashes with News Corp. executives. With this purchase EchoStar obtained 28 of the 32 transponder licenses in the 110° West orbital slot, more than doubling existing continental United States broadcasting capacity at a value of $682.5 million; some of the other assets were picked up by rival PrimeStar, which was sold to DirecTV in 1999. The acquisition (which also included an uplink center in Gilbert, Arizona) inspired the company to introduce a multi satellite system called Dish 500, theoretically capable of receiving more than 500 channels on one Dish. In the same year, Echostar, partnering with Bell Canada, launched Dish Network Canada.

In 2011, Dish Network spent over $3 billion in acquisitions of companies in bankruptcy, which Motley Fool's Anders Bylund described as "a veritable buying rampage in the bargain bin." This includes the April 6, 2011, purchase of Blockbuster Inc. in a bankruptcy auction in New York, agreeing to pay $322 million in cash and assume $87 million in liabilities and other obligations for the nationwide video-rental company. Dish Network also acquired the defunct companies DBSD and Terrestar. Dish Network also made a bid to purchase Hulu on October 2011, but Hulu's owners chose not to sell the company. There was also speculation that Dish Network might purchase Sprint Nextel or Clearwire. In 2013, Dish made a bid for both companies. CEO Charles Ergen plans on adding wireless internet and mobile video services that can compete with Netflix and cable companies. About the new markets, Ergen said, "Given the assets we've been accumulating, I don't think it's hard to see we're moving in a different direction from simply pay-TV, which is a market that's becoming increasingly saturated."

Dish Network put its Blockbuster acquisition to work by making available Dish Movie Pack for Dish Network subscribers and Sling TV for non-Dish Network subscribers. Blockbuster also has agreements that allow it to receive movies 28 days before Netflix and Redbox which could encourage customers to use these services.

Dish Network also plans on offering high-speed internet. The company plans a hybrid satellite/terrestrial mobile broadband service. In 2011, it petitioned the FCC to combine the S-Band spectrum it acquired from DBSD and Terrestar, and combine this spectrum with LTE. Unlike LightSquared, Dish's spectrum has minimal risk of disrupting Global Positioning Systems.

At the 2012 Consumer Electronics Show, Dish Network announced that they would be dropping the “Network” and going solely by Dish (along with a new logo) in their marketing. Dish Network's parent company will remain "Dish Network".

After changing the position of a satellite orbital position from being over Mexico to Brazil in 2011, Dish Network sought companies that could make a deal, among them Telefónica. However, nothing ever came of this, and Dish decided to enter the country itself. According to the Brazilian Agency of Telecommunications (Anatel), they await the authorization of the application.

Dish's main service is satellite television. Its offerings are similar to other satellite and cable companies. Viewers can choose from a series of service bundles, paying more money for more channels. A la carte programming is available, however limited other than Premium channels. The company is currently working on diversifying its offerings. With its purchase of Blockbuster LLC, it now owns the Blockbuster trademarks and has used its intellectual property agreement to offer streaming and mail-order video services.

In May 2012, the American Customer Satisfaction Index ranked Dish second among American television providers.

On September 27, 2012, Dish Network announced a satellite broadband service called DishNET, aimed at rural areas.

While for years Dish Network has used standard MPEG-2 for broadcasting, the addition of bandwidth-intensive HDTV in a limited-bandwidth world has called for a change to an H.264/MPEG-4 AVC system. Dish Network announced as of February 1, 2006, that all new HDTV channels would be available in H.264 format only, while maintaining the current lineup as MPEG-2. Dish Network intends to eventually convert the entire platform to H.264 in order to provide more channels to subscribers. In 2007, Dish Network reduced the resolution of 1080-line channels from 1920x1080 to 1440x1080. Reducing horizontal resolution and/or data rate of HD video is known as HD Lite and is practiced by other TV providers as well.

Both a standard receiver and a receiver with built-in digital video recorder (DVR) are available to subscribers. The Dish Network ViP722 HD DVR (Record up to 350 hours of standard-definition (SD), up to 55 hours of high-definition (HD)) replacement to the ViP622 has received generally positive reviews from CNET and others.

Both a standard receiver and a DVR (digital video recorder) are available to subscribers for an upgrade fee. Beginning in January 2010, Dish Network charges $7.00 as a DVR service fee, which covers cost of licensing EPG (electronic program guide) listings from Rovi Corporation, with the TV Guide logo displayed on listings screens to signify the partnership.

In January 1999, the company released the industry's first high-definition television (HDTV) tuner. In August 2003, the company launched EchoStar IX, the first satellite equipped with commercial Ka band payload for broadband service over the United States. This led the company in 2004 to be the first satellite TV service to offer local channels to all 50 states. In that year, the company also introduced the nation's first interactive TV multiple picture-in picture application for the Olympic Games, offering coverage from multiple channels at once. This year the company also acquired its 10 millionth customer.

In January 2005, EchoStar bought the broadcasting assets of the troubled HDTV satellite provider Voom, including its Rainbow 1 satellite co-located with EchoStar 3 at 61.5° West. On April 29, EchoStar announced that it would expand its HDTV programming by adding the first 10 of 21 original Voom channels and mirror the channels on a CONUS slot. Dish Network added CNN HD in Spanish along with other packages in its Latino HD lineup.

On January 1, 2008, the company completed its spinoff of its technology and set-top box business into a separate publicly traded company, Echostar Corporation ("EchoStar"), effectively splitting the original EchoStar into two separate businesses. Dish Network Corporation, the larger of the two resulting companies, focuses on programming, service and marketing of satellite television, while EchoStar Corporation runs a majority of the satellite fleet and other signal infrastructure. While neither company has any ownership in the other, the majority of the voting power of the shares in both companies is owned by Charlie Ergen.

Dish Network offers different types of satellite receiving equipment for obtaining signals from its diverse satellite fleet. Most of their consumer boxes are manufactured by Sanmina-SCI Corporation to EchoStar specifications. Prior to the December 2001 merger of SCI Systems and Sanmina, Dish Network receivers were produced at factories in Huntsville, Alabama and Fountain, Colorado. Currently, receiver assembly takes place in Guadalajara, Mexico and India.

Dish Network's first satellite antenna was simply called the "Dish Network" Dish. It was retroactively named the "Dish 300" when legal and satellite problems forced delays of the forthcoming Dish 500 systems. It uses one LNB to obtain signals from the 119°W orbital location, and was commonly used as a second Dish to receive additional high-definition or ethnic programming from either the 148°W or 61.5°W orbital locations. The 119°W slot is one of two primary orbital locations, the other being 110°W, that provide core services.

After EchoStar obtained the broadcasting assets of a failed joint venture between ASkyB and MCI WorldCom, it had more than doubled its capacity by adding 28 transponders at the 110°W orbital location. Since EchoStar also owned the adjacent 119°W orbital location it developed the Dish 500 to receive the signals of both orbital locations using one Dish and an innovative dual-LNB assembly. Although the new 20-inch Dish 500 was slightly larger than the then-current 18-inch Dish 300 and DirecTV Dishes it had the distinct advantage of obtaining signals from EchoStar's two adjacent satellite locations for a theoretical 500-channel capacity. The Dish 500, as a result, provided very large capacity for local-into-local service, nationwide programming, and business services. In order to migrate existing customers to Dish 500, Dish Network provides value-added channels in addition to local channels that can only be received with the Dish 500 and newer systems. Some of the channels exclusive to these newer systems are H2, Boomerang, Science, Planet Green, PBS Kids Sprout and Comedy Central.

In spite of all this capacity, EchoStar still needed to fulfill the dream of nationwide high-definition television and conceived the Dish 1000 system to receive signals from 110°W, 119°W, and 129°W orbital locations. Originally, Dish Network high-definition subscribers required two separate satellite dishes. Currently, Dish Network subscribers can receive nationwide HDTV channels using the 129°W orbital location or 61.5°W orbital location. Because of issues with low signal strength, the older model Dish 1000 has been replaced with the Dish 1000.2. The 1000.2 has a 10% larger reflector for better signal strength and an integrated LNB for easier installation. The Dish 1000.2 is 23 in (580 mm) in diameter. Even with the larger size, there are still many reports of customers consistently losing signal on the 129°W orbital location. This has forced some customers to either use a 2nd separate Dish Network brand dish, or an aftermarket 30" dish, aimed specifically at the 129°W orbital location. On several satellite related web support forums, customers have critically suggested that the new Dish 1000.2 wasn't nearly large enough and should have been 20–30% larger to properly deal with rain fade. Later Dish Network took the approach of splitting the US into two regions. Subscribers west of Chicago use Dish 1000.2 antennas aimed at the 110°W, 119°W, and 129°W orbital locations (referred to as the western arc). Subscribers east of Chicago use Dish 1000.4 antennas aimed at the 61.5°W, 72°W and 77°W oribital locations (referred to as the eastern arc).

During Dish Network's quest for capacity, they had accumulated an array of satellite broadcasting technologies, orbital locations, and surplus capacity using non-mainstream technologies requiring larger dish sizes. To capitalize on these broadcasting assets, Dish Network started providing extensive ethnic programming from lower-powered satellites broadcasting in the non-DBS portion of the FSS band. Dish Network offers specialized equipment for these customers including larger dish antennas.

The SuperDish, Dish 500+, and Dish 1000+ systems receive DBS signals from both of the primary 110°W and 119°W locations (129°W for Dish 1000+) as well as lower-powered FSS signals from either 121°W, 105°W, or 118.75°W. The Dish 500+ and 1000+ systems receive circularly polarized signals in the non-DBS portion of the FSS band—the only American satellite television service to do so.

Tailgater is a portable satellite antenna; the tailgater can be purchased as a standalone device for $350, The Tailgater is now being supported by a Wally receiver, to replace the still supported 211k model. Customers only need pay for the period of time where the receiver is active on the dish account, monthly cost for a Vip211k or Wally is $7 per month, if the receiver is the only one on the account, there is no charge. It weighs ten pounds, is protected from weather, and automatically searches for a signal. The only satellites that are currently compatible with the Tailgater are at Dish's 119 (SD/HD TV), 110 (SD/HD TV), and 129 (SD/HD TV) orbital slots.

In March 2012, Dish began offering a digital video recorder called Dish Hopper (DVR) that can automatically record all prime time programming on the four major television networks. The DVR, which costs $10 per month, has three tuners and 2 TB of hard-disk space, half of which can be used to record 500 hours of high-definition television or 2000 hours of standard-definition television programs. The other half is for video on demand. A Hopper feature, called AutoHop, enables customers to view these programs without commercials, subject to time restrictions. AutoHop has attracted enthusiasts, critics, boycotts and legal action. At the 2013 Consumer Electronics Show Dish won an award for their AutoHop feature on the Hopper.

At the 2013 Consumer Electronics Show, Dish announced the Hopper with Sling, an updated version of the Hopper with Slingbox place-shifting technology built-in, allowing the ability to watch live TV and DVR recordings online or through a free Dish Anywhere mobile app, and the ability to "fling" content from a mobile device (such as videos or photos) onto the TV as well. A Hopper Transfers app for the iPad and Android also allows recordings to be downloaded directly to the device for offline viewing and a new Dish Explorer app also provides control of the Hopper along with integration with social networks to track trends and reactions to a program [iPad only]. The new Hopper also includes a 2 TB hard drive (allowing the storage of up to 2,000 hours of standard definition recordings and 500 hours in high definition) and a Broadcom BCM7425 CPU.

CNET praised the Hopper with Sling for being cutting-edge technology that "helps Dish make a strong case that its HD DVR is the most advanced out there." It subsequently nominated the new Hopper for the CES Best in Show award (which was decided by CNET), and had won the award based off the original vote of CNET's staff. However, CNET's parent company CBS Corporation vetoed the results, disqualified the device, and forced a re-vote because CBS was in active litigation with Dish. After complaints by critics (including Consumer Electronics Association CEO Gary Shapiro), CNET was dropped as the organizer of the CES awards program, and the Best in Show award was re-awarded to both the Hopper with Sling and the Razer Edge gaming tablet (which had won in the second vote by CNET).

Dish Anywhere is Dish's subscriber-only streaming video service, which includes HBO and Cinemax programming.

In May 2012, Dish launched DishWorld— A subscription-based over-the-top streaming IPTV service, as an app on Roku devices, offering access to over 50 international television channels via broadband streaming.

In 2014, Dish Network began to reach carriage deals with broadcasters for a new over-the-top service that would be aimed towards cord cutters as a low-cost alternative to traditional pay television. On January 5, 2015, Dish Network officially unveiled Sling TV, an over-the-top IPTV service designed to compliment subscription video on-demand services such as Hulu and Netflix.

Some broadcasters have been hesitant about over-the-top services such as Sling TV, showing concern that they may undermine their carriage deals with larger conventional cable, satellite and Internet TV providers. Time Warner initially noted that the carriage of its channels on the service was only for a "trial" basis, while both Time Warner's CEO Jeffrey Bewkes and an analyst from the firm Macquarie Capital disclosed that current contract language in Dish's OTT carriage deals with the service's content distributors would cap the number of subscribers that the service is allowed to have at any given time to 5 million. Neither Dish Network or its content providers have confirmed any such cap. As of October 2016, the service has approximately 1 million subscribers.

Most of the satellites used by Dish Network are owned and operated by EchoStar. Since EchoStar frequently moves satellites among its many orbiting slots this list may not be immediately accurate. Refer to Lyngsat and Dish Channel Chart for detailed satellite information.

A CONUS only satellite.

Since the early 2000s, Dish Network received criticism regarding controversial technology and carriage disputes with programming providers. Most notably, when the Hopper digital video recorder provided an easy way for viewers to watch certain programming without commercials, major networks sued Dish Network.

Dish Network's Hopper digital video recorder, announced in January 2012, led to controversy over a feature, called "AutoHop", which allows viewers to watch some programming without commercials, subject to time restrictions.

AutoHop is an extension of the DVR's prime time recording capability. When enabled, the feature records but hides commercials, giving viewers the option of viewing prime time programming on the four major networks commercial-free. Commercials cannot be skipped until 1 am Eastern Time, and the viewer must choose to do this. Recorded programs are available for eight days after they have aired. News of AutoHop met with an immediate, polarized response. The feature was deemed a "dream come true" for consumers, but for networks, a nightmare undercutting the revenue model. Dish asserted that AutoHop would encourage its customers to sample new programming. Leslie Moonves, CBS chief executive, asked rhetorically how he is to produce CSI without the revenue stream of commercials. News Corporation refused to accept Dish advertising for the device. A Forrester Research analyst said the move demonstrated Dish's desperation to keep customers at a time when alternative programming is readily available via the Internet.

The controversy surrounding AutoHop contributed to one small-market station group, Hoak Media Corporation, removing its 14 stations channels from the service on June 6, 2012. In negotiations, Hoak sought a 200 percent increase in carriage fees and the dropping of the AutoHop feature. David Shull, Dish senior vice president of programming, accused Hoak of effectively telling Dish's customers that they must watch commercials, disrespecting customer control over its services. Eight days later, the two companies announced a distribution deal. Terms were not disclosed.

On June 27, 2012, Dish Chairman Charlie Ergen told the United States House Subcommittee on Communications and Technology that the feature would enable parents to protect their children from alcohol and fast food advertising. The next day, Michael Petricone of the Consumer Electronics Association spoke to the subcommittee, likening Hopper to earlier time shifting devices. He argued that Hopper is legal and that AutoHop entices people to watch more television, thereby expanding television's market.

CNET was also forced by parent company CBS to disqualify the newest Hopper with Sling model from the CES Best in Show award for 2013 because of its active litigation with the company. CEO Joe Clayton said that Dish was "saddened that CNET's staff is being denied its editorial independence because of CBS' heavy handed tactics." Dish Network directly attacked CBS for its decision in an advertisement for the device on its website. The ad proclaimed the DVR as being CNET's "Best in Show", but with a footnote stating that "CBS will go to any lengths to keep you from enjoying ad-skipping technology—even censoring its own writers and throwing out their decision to name Hopper 'Best In Show.' Your vote is the only one that really matters."

Dish Network independent dealers have repeatedly been charged and fined for employing illegal telemarketing tactics, such as violating do not call lists and making calls in which a live telemarketer does not connect promptly after the call is answered. Dish Network terminated agreements with some independent dealers in relation to these charges. In March 2009 the Federal Trade Commission charged Dish Network and two of its dealers with multiple violations of the FTC's Telemarketing Sales Rule and the Telephone Consumer Protection Act of 1991.

In January 2004, thirteen states charged that Echostar, then the parent company of Dish Network, had not disclosed termination fees to potential customers and had debited customers' bank accounts for hidden fees. The company settled the lawsuit, paid $5 million, and promised to disclose all terms prior to signing contracts with potential customers.

Dish has also begun to collect shipping fees on equipment that needs to be returned after customers cancel their service with Dish. The shipping cost back in September of 2014 was $17. As of June 6, 2017, the shipping cost is now $12. This fee applies regardless of whether the fee was included in the initial contract customers signed.

Dish has been sued and countersued dozens of times. In fact, Dish uses litigation as a profit center. Charlie Ergen said, "I may be the only CEO who likes to go to depositions. You can live in a bubble, and you’re probably not going to get a disease. But you can play in the mud and the dirt, and you’re probably not going to get a disease either, because you get immune to it. You pick your poison, and I think we choose to go play in the mud.” In 2001, Dish admitted to using over 100 law firms over a ten-year period.

On May 24, 2012, Dish and the networks filed suit in federal court, the Dish case in Manhattan and the networks' cases in Los Angeles. On May 30, U.S. District Judge Laura Taylor Swain ruled the networks' cases should not be filed in Los Angeles and asked for comments on a possible move of all cases to New York.

In July 9 preliminary judgement, Swain denied Dish's request to set aside the issue of copyright violation, ruling that Dish's argument lacked specificity. She also ruled that the case could be heard in Los Angeles, thereby eliminating New York as a potential venue.

On November 7, 2012, the United States District Court for the Central District of California denied Fox's motion for preliminary injunction for the reasons mainly because 1) PTAT and AutoHop did not infringe copyright and did not breach the contract; and 2) while QA copies constituted a copyright infringement and breached the contract, the harm from the copies was not irreparable, but was compensable with money.

Fox appealed to the United States Court of Appeals for the Ninth Circuit. On July 24, 2013, the Ninth Circuit reviewed the district court's decision with a very deferential standard of review, and affirmed it.

Dish Network received about $3 billion in subsidies from the federal government to buy wireless bandwidth. Dish Network used the 1934 Federal Communications Act to win subsidies for the purchases it made at the January 2015 auction of wireless spectrum. Under the terms of that act, "designated entities" qualify for a 25 percent discount on the market price of such licenses. Dish used small subsidiaries such as Northstar Wireless and SNR Wireless in order to qualify. Dish only paid $10 billion for licenses that would have otherwise cost $13 billion. The difference would have been paid to the federal government. The FEC and the United States Senate opened investigations into the matter after numerous public complaints.

Dish fired a wheelchair-bound quadriplegic man, Brandon Coats, from his job as a telephone operator in 2010 for using medical-marijuana during off-work hours. Coats used marijuana to control muscle spasms. His paralysis was due to injuries from a car crash. Coats failed a random drug test. Coats sued claiming that marijuana use was legal and that he was a model employee. Coats suit relied under a Colorado law called the Lawful Off-Duty Activities Statute that prohibits employers from firing employees for doing legal things during their personal time. The trial court and Colorado Court of Appeals ruled in Coats v. Dish Network that since marijuana is banned by federal law it does not qualify as legal activity despite being permitted by state law. The trial court ruled that Coats should have to pay Dish's legal fees; the appeals court overturned this ruling.

In April 2005, Rainbow Media and Dish Network entered into a 15-year affiliation agreement whereby EchoStar’s Dish Network obtained the right to distribute the Voom channels until 2020 and agreed that it would pay Rainbow Media monthly subscription fees for the life of the agreement. The subscription fees started at $3.25 per subscriber in the first year of the agreement, and were to increase to $6.43 per subscriber by the year 2020. In a separate agreement, EchoStar’s Dish obtained a 20% ownership interest in Rainbow Media (the business unit that contained the Voom HD channels) and Rainbow agreed to invest $100 million into the Voom service each year for the first five years of the agreement. As a result, EchoStar's Dish Network announced that they would be adding ten of Voom's original 21 channels to their lineup starting May 1; the remaining channels were added on February 1, 2006.

In January 2008, EchoStar's Dish Network abandoned the affiliation agreement claiming that Voom had failed to invest $100 million in the service during 2006 although Cablevision and Rainbow provided Dish Network with the financial statements documenting their compliance. Dish Network proceeded to remove ten of the channels from their lineup on May 12, 2008, with the remaining five removed the next day, leaving coverage limited to Cablevision's systems in New York, New Jersey, Connecticut and parts of Pennsylvania. Cablevision and Rainbow sued Dish Network for breach of contract and sought more than $2.5 billion in damages. Citing this drop in carriage and the ensuing lengthy litigation, Cablevision announced on December 18 that the Voom HD suite would be discontinued as of January 15, 2009, to be replaced by other HD programming. (Ultimately, the channels ceased operations on January 20, and were replaced by multiplexed HD content from premium providers.)

Following the discovery process, the court granted Voom's motion for sanctions. The New York State Supreme Court found that EchoStar's Dish Network "systematically destroyed evidence" in the case and stated that “it is entirely possible that the documents destroyed by EchoStar demonstrated that EchoStar knew all along that there was no breach...and would prove Voom’s case.” The Judge also stated that he would tell jurors that Dish Network destroyed evidence and that the jury may assume the evidence would have been helpful to Voom’s case.

According to Sanford C. Bernstein analyst Craig Moffett in a recent Wall Street Journal article, "cases involving spoilation of evidence rarely go to trial because the odds are so skewed against the offending party." In this case, the judge told the jury that EchoStar failed to preserve certain evidence; he barred Dish from calling its expert witness to testify on damages. Additionally, the court stated in its November 3, 2010 ruling: “In conclusion, the court notes EchoStar’s pattern of egregious conduct and questionable – and, at times, blatantly improper – litigation tactics. EchoStar’s spoliation in this action, and the fact that it has been sanctioned for spoliation in previous actions, is precisely the type of offensive conduct that cannot be tolerated by the court. Similarly egregious is EchoStar’s last minute finagling with expert reports, believing that it can play fast and loose with the rules of procedure in order to enhance its litigation posture.”

The trial commenced on September 19, 2012 in the New York State Supreme Court. During the summer of 2012, financial analysts who cover Dish urged the company to settle the lawsuit in advance of the trial, as “the odds would…appear to be heavily in Cablevision’s/AMC’s favor.”

Dish chose to settle. The terms of the settlement required Dish to pay $700 million for spectrum licenses covering 500 megahertz and capable of serving 150 million people.

On June 3, 2009, satellite service provider EchoStar was found by Marshall, Texas, federal district court judge David Folsom to be in contempt of a permanent injunction against using some of TiVo's technology and was required to pay the DVR pioneer $103.1 million plus interest. On May 3, 2011, Dish Network Corporation and EchoStar Corporation agreed to pay TiVo Inc. $500 million to settle a dispute over the use of some of TiVo’s technology.

This lawsuit took more than ten years to resolve. One of the judges involved said that the conduct of Dish's lawyers didn't “even meet law-school student behavior,” and “presented the saddest day I have seen in my many years in court.”

Dish sued its own law firm, Bartlit Beck Herman Palenchar & Scott of Chicago, for malpractice. The firm countersued and won a $40 million judgement against Dish. A panel from the American Arbitration Association said that Dish's allegations were "patently false" and "egregious."

In 2012, Dish invested $500,000 in a technology startup, Yottabyte Ventures LLC, in which Christoper Ergen, the son of CEO Charlie Ergen, has 7.1 percent equity. Yottabytes develops mobile video applications. At the end of 2012, Dish held 71.4% of that company's equity. In 2011, Dish paid $100,000 to an online marketing company that Chase Ergen, another son of Charlie Ergen, owns 50% of. As part of a reseller agreement, Dish paid another firm owned by Chase Ergen $101,000 during 2010 and 2011. Candy Ergen, Charlie Ergen's wife, is paid between $100,000 to $110,000 per year in consulting fees. Other unnamed children of Ergen received about $25,000 in 2010 and 2011.

These transactions were criticized by analysts. Lev Janashvili, managing director at GMI Ratings, which tracks governance, accounting and other risks in publicly traded companies, said, "These are things to be concerned about because they raise reasonable questions about conflicts of interest and the overall integrity of governance at the company." Janashvili also said, "The investment in Yottabytes Ventures LLC is a classic example of (a related party transaction) that warrants a closer scrutiny of the company's governance practices, especially because this transaction is part of a broader pattern of behaviors that run counter to the interests of shareholders. Dish is a 'controlled company' whose majority shareholder can insulate himself from the opinions of other investors."

Dish has reportedly been criticized for treating analysts and major shareholders poorly. Craig Moffett, senior analyst of U.S. telecommunications, U.S. cable, and satellite broadcasting at Sanford C. Bernstein once requested time with management to learn about how Dish does business. Ergen told him, “We’re too busy creating value around here to sit down and talk about it. Thanks but no thanks.” Chris Marangi, a money manager for Gamco Investors, which held about 4 millions shares in Dish, said that the company is very uncooperative. He says that despite traveling to Denver frequently has never been able to get a meeting with Ergen or any other Dish senior manager. “They’re probably the least transparent company of any I’ve ever dealt with." Dish sends out press releases on its earnings deliberately late enough to be of little or no use to analysts and investors whom are then forced to sort through complicated filings submitted to the Securities and Exchange Commission.

On March 4, 2012, Dish Network announced that it would no longer carry the AMC Networks family of cable channels upon the expiration of the satellite provider's distribution agreement with the company at the end of June 2012, citing that AMC Networks charged an excessive amount in retransmission consent payments from the service for their carriage and low audience viewership for the channels.

AMC Networks responded to Dish's announcement of its pending removal of the channels as being related to a 2008 breach of contract lawsuit against Dish Network by former company parent Rainbow Media's Voom HD Networks, in which it is seeking more than $2.5 billion in damages against Dish for improperly terminating its carriage contract; Voom's high-definition channels were carried on the provider from May 1, 2005 until May 12, 2008 when Dish removed ten of Voom's fifteen channels from its lineup (the five remaining Voom HD channels were removed from Dish the day after). However, Dish states that the lawsuit is unrelated to the decision to remove the AMC Networks channels and that it ended the carriage agreement on its own terms.

On May 20, 2012, Dish Network removed Sundance Channel from its channel lineup. Two weeks later on June 4, 2012, Dish relocated AMC, WE tv, and IFC to higher channel positions with AMC being split into two separate standard definition and high definition channel feeds (AMC moved from channel 130 to channel 9609 for the SD feed and 9610 for the HD feed, WE tv moved from channel 128 to channel 9608 and IFC was moved from channel 393 to channel 9607); the former channel lineup spaces occupied by the three channels were respectively replaced with HDNet, Style and MoviePlex multiplex channel Indieplex. The move is believed to be in response to an ad run during a June 3 airing of an episode of Mad Men urging Dish Network customers to inform the company to keep the three AMC Networks channels on the satellite provider with Dish stating that the relocated channel positions better reflect the channels' ratings.

On June 30, 2012, Dish dropped the three AMC Networks properties, replacing AMC with HDNet movies, IFC with HDNet (which subsequently became AXS TV two days later), and WE tv with Style. The move coincided with a new agreement between Dish and AT&T U-verse.

On July 12, 2012, AMC said in an e-mailed statement that it would stream over the Internet the season premiere of "Breaking Bad" to DISH customers. "Dish subscribers can register online starting July 13 for the show, which airs on July 15. We want to give Dish customers an extra week to switch providers so they can enjoy the rest of the season."

On October 21, 2012, AMC Networks announced a settlement was reached between them, Cablevision and Dish in which Dish was forced to pay up to $700 Million in damages to Cablevision for damages from removing Voom owned channels off the Dish Lineup back in 2008, and in return Dish signed a new agreement to bring the AMC networks owned channels back on the Dish lineup with AMC returning October 21 and the rest on November 1st. Also, DISH simultaneously brought back FUSE, and all 4 channels were moved from "America's Top 200" to 120.

During a conference call Ergen stated after being asked about the removal of AMC channels, "Our customers are not looking at zombies in New York City. They live in farms and ranches ... We have data, real data from our customers. And for whatever reason, our customers don't watch some of those critically acclaimed channels at the level that we read about in the paper, perhaps because we skew a bit rural or whatever." Ergen also said "I've had satellite television for as long as satellite television has been around, and there's never been one minute that I know of that anybody in my family or anybody who's came to my house has ever watched one second of any of those channels. They have no clue about zombies in New York City marching around saying, 'Where is my AMC?'" Soon after the call, Business Insider blared the headline, "Dish CEO says customers don't care about AMC because they live on 'farms and ranches.'"

On December 21, 2014, Dish Network dropped Fox News Channel and Fox Business Network. A failed first attempt to reach a deal on the 18th of the same month resulted in the blackout. The two parties blamed each other; Dish said Fox tried to unfairly tie in a sister channel and charge unreasonable rates. Fox pointed out the recent pattern Dish had created with other networks. A deal was finally reached on January 14, 2015 with undisclosed terms.

On March 3, 2017, at midnight, ET, Dish network has dropped the Hearst Television–owned local stations from their line-up. This includes 32 stations in 28 markets, affiliated with NBC, ABC, CBS, The CW, and MyNetworkTV in cities including Boston, MA, Tampa, FL, Milwaukee, WI, Pittsburgh, PA, and New Orleans, LA. The stations were restored on April 26, 2017, at 7:00 p.m. ET.

On October 21, 2014, during the early morning hours, Dish entered a dispute with Time Warner's Turner Broadcasting System. Dish removed CNN, HLN, Cartoon Network/Adult Swim, Boomerang, TruTV, Turner Classic Movies, and CNN en Español as the contract to carry those channels expired on October 20. TBS and TNT were not removed, as they are carried under a different contract. The channels were pulled without warning leaving many with questions. Dish replaced CNN and HLN with MSNBC, replaced Cartoon Network and Boomerang with Nicktoons (except for the West Feed which was replaced by a message about the removal of the channels), replaced Turner Classic Movies with FXM, and replaced TruTV with Esquire Network during the duration of the dispute. The dispute was settled and the Turner Network Channels restored on November 21, 2014.

– Still in operation, but no longer offers cable or Internet as part of its services


DISH Network Corporation 0.24% (communication services)

Q reports

Period Date Adjusted Actuals EPS GAAP EPS
Q4 2020 2021-02-17 Future report Set alerts
Q3 2020 2020-11-05 Future report Set alerts
Q2 2020 2020-08-07 0.78 0.78
Q1 2020 2020-05-07 0.13 0.13
Q4 2019 2020-02-19 0.69 0.69
Q3 2019 2019-11-07 0.66 0.66
Q2 2019 2019-07-29 0.60 0.60
Q1 2019 2019-05-03 0.65 0.65
Q4 2018 2019-02-13 0.64 0.64
Q3 2018 2018-11-07 0.82 0.82


2016-06-28 Downgrade Moffett Nathanson Neutral to Sell $40.00
2016-06-04 Reiterated Rating JPMorgan Chase & Co. Buy
2016-06-03 Reiterated Rating Jefferies Group Buy $80.00 to $50.73
2016-06-03 Reiterated Rating Wells Fargo Buy $119.00
2016-06-03 Reiterated Rating Wells Fargo & Co. Buy $119.00
2016-05-31 Reiterated Rating Macquarie Hold $62.00
2016-05-20 Reiterated Rating Jefferies Group Buy $80.00
2016-04-26 Reiterated Rating Morgan Stanley Hold
2016-04-21 Lower Price Target RBC Capital Sector Perform $61.00 to $50.00
2016-04-21 Boost Price Target FBR & Co. Underperform $45.00 to $46.00
2016-04-21 Lower Price Target Telsey Advisory Group Market Perform $74.00 to $69.00
2016-04-21 Lower Price Target Royal Bank Of Canada Sector Perform $61.00 to $50.00
2016-04-21 Boost Price Target FBR & Co Underperform $45.00 to $46.00
2016-04-20 Boost Price Target Pivotal Research Buy $81.00 to $82.00
2016-04-19 Reiterated Rating Goldman Sachs Buy $79.00 to $83.00
2016-04-19 Reiterated Rating Morgan Stanley Hold
2016-04-19 Reiterated Rating Goldman Sachs Group Inc. Buy $79.00 to $83.00
2016-03-03 Lower Price Target Credit Suisse Neutral $65.00 to $53.00
2016-03-03 Lower Price Target Credit Suisse Group AG Neutral $65.00 to $53.00
2016-02-26 Upgrade HSBC Reduce to Hold $58.00 to $47.00
2016-02-22 Lower Price Target Macquarie Neutral $68.00 to $62.00
2016-02-22 Boost Price Target Deutsche Bank Buy $93.00 to $98.00
2016-02-22 Boost Price Target Deutsche Bank AG Buy $93.00 to $98.00
2016-02-19 Reiterated Rating FBR & Co. Underperform $60.00 to $45.00
2016-02-17 Upgrade Wunderlich Sell to Hold $48.00
2016-02-16 Upgrade Barclays Underweight to Equal Weight $62.00 to $59.00
2016-02-16 Lower Price Target Moffett Nathanson Neutral $61.00 to $40.00
2016-02-16 Upgrade Barclays PLC Underweight to Equal Weight $62.00 to $59.00
2016-02-11 Lower Price Target Jefferies Neutral to Buy $100.00 to $80.00
2016-02-11 Lower Price Target Jefferies Group Neutral to Buy $100.00 to $80.00
2015-12-03 Reiterated Rating JPMorgan Chase & Co. Outperform $72.00 to $86.00
2015-11-16 Lower Price Target Credit Suisse Neutral $70.00 to $65.00
2015-11-16 Reiterated Rating Deutsche Bank Buy $92.00 to $93.00
2015-11-10 Reiterated Rating FBR & Co. Sell $60.00
2015-10-26 Upgrade Moffett Nathanson Sell to Neutral $50.00 to $61.00
2015-10-26 Upgrade Moeffett Nathanson Sell to Neutral $50.00 to $61.00
2015-10-13 Reiterated Rating Goldman Sachs Conviction-Buy to Buy $108.00 to $77.00
2015-10-08 Initiated Coverage Deutsche Bank Buy $92.00
2015-10-05 Lower Price Target JPMorgan Chase & Co. Overweight $87.00 to $85.00
2015-09-21 Reiterated Rating Wunderlich Sell $48.00
2015-09-09 Lower Price Target Wunderlich Sell $65.00 to $48.00
2015-08-14 Lower Price Target Barclays Underweight $63.00 to $62.00
2015-08-10 Boost Price Target FBR & Co. Outperform $50.00 to $60.00
2015-08-06 Reiterated Rating Brean Capital Buy $88.00
2015-08-06 Lower Price Target Canaccord Genuity Hold $79.00 to $76.00
2015-07-22 Initiated Coverage HSBC Reduce $58.00
2015-07-17 Reiterated Rating Wunderlich Sell $65.00
2015-06-05 Upgrade S&P Equity Research Strong Sell to Hold $80.00
2015-06-05 Reiterated Rating Citigroup Inc. Buy $94.00
2015-06-05 Downgrade Macquarie Outperform to Neutral $80.00
2015-06-04 Set Price Target Brean Capital Buy $88.00
2015-06-03 Initiated Coverage Credit Suisse Neutral $70.00
2015-05-26 Reiterated Rating Macquarie Outperform $100.00 to $80.00
2015-05-20 Lower Price Target Barclays Underweight $64.00 to $63.00
2015-05-13 Reiterated Rating Brean Capital Buy $88.00
2015-05-13 Lower Price Target RBC Capital Hold $81.00 to $75.00
2015-05-12 Lower Price Target Wunderlich Sell $67.00 to $65.00
2015-05-11 Set Price Target Canaccord Genuity Hold $79.00
2015-05-11 Reiterated Rating Guggenheim Neutral
2015-05-04 Set Price Target Brean Capital Buy $88.00
2015-03-20 Initiated Coverage BMO Capital Markets Underperform $57.00
2015-02-25 Reiterated Rating Canaccord Genuity Hold $79.00
2015-02-24 Reiterated Rating Nomura Neutral $49.00 to $60.00
2015-02-24 Boost Price Target Brean Capital Buy $78.00 to $95.00
2015-02-24 Boost Price Target Telsey Advisory Group Market Perform $65.00 to $74.00
2015-02-24 Reiterated Rating Nomura Holdings Inc. Neutral $49.00 to $60.00
2015-02-23 Boost Price Target Pivotal Research Buy $102.00 to $107.00
2015-02-09 Downgrade RBC Capital Outperform to Sector Perform $81.00
2015-02-02 Boost Price Target JPMorgan Chase & Co. Overweight $72.00 to $86.00
2015-01-14 Downgrade Citigroup Inc. Sell
2014-12-18 Boost Price Target Jefferies Group Buy $70.00 to $100.00
2014-12-04 Downgrade Barclays Equal Weight to Underweight $53.00 to $64.00
2014-12-03 Downgrade Wunderlich Hold to Sell $60.00 to $67.00
2014-11-24 Boost Price Target Goldman Sachs $96.00
2014-11-24 Boost Price Target RBC Capital Outperform $69.00 to $81.00
2014-11-21 Reiterated Pivotal Research Group Buy $76 to $102
2014-11-21 Boost Price Target Citigroup Inc. Buy $79.00 to $94.00
2014-11-21 Boost Price Target Pivotal Research Buy $76.00 to $102.00
2014-11-04 Lower Price Target Pivotal Research $77.00 to $76.00
2014-10-03 Initiated Coverage ING Group Buy $85.00
2014-10-03 Upgrade BTIG Research Neutral to Buy $85.00
2014-09-10 Initiated Coverage Canaccord Genuity Hold $67.00
2014-09-02 Initiated Coverage Goldman Sachs Buy $78.00
2014-08-22 Lower Price Target Wunderlich Hold $60.00 to $56.00
2014-08-07 Boost Price Target Brean Capital Buy $62.00 to $78.00
2014-07-21 Boost Price Target Evercore ISI Buy $61.00 to $73.00
2014-07-07 Boost Price Target Macquarie Outperform $85.00 to $100.00
2014-06-16 Upgrade Citigroup Inc. Neutral to Buy $72.00 to $40.00
2014-06-16 Upgrade JPMorgan Chase & Co. Neutral to Overweight $61.00 to $72.00
2014-05-20 Boost Price Target Wunderlich Hold $51.00 to $56.00
2014-05-19 Downgrade Hanson Neutral to Sell $47.00
2014-05-19 Downgrade Moffett Nathanson Neutral to Sell $47.00
2014-05-12 Boost Price Target Jefferies Group Buy $63.00 to $70.00
2014-05-12 Boost Price Target RBC Capital $62.00 to $69.00
2014-05-12 Boost Price Target Evercore ISI $67.00 to $72.00
2014-05-09 Reiterated Rating Wells Fargo & Co. Outperform to Outperform
2014-05-09 Boost Price Target Nomura Neutral to Neutral $44.00 to $49.00
2014-05-09 Boost Price Target JPMorgan Chase & Co. Neutral $57.00 to $61.00
2014-05-09 Upgrade Raymond James Underperform to Market Perform
2014-05-09 Reiterated Rating Wells Fargo Outperform to Outperform
2014-04-22 Initiated Coverage Telsey Advisory Group Not Rated $65.00
2014-03-27 Reiterated Rating Wunderlich Hold
2014-03-06 Boost Price Target Wells Fargo & Co. $76.00
2014-03-06 Boost Price Target Macquarie Outperform $65.00 to $85.00
2014-03-06 Boost Price Target Wells Fargo $76.00
2014-03-03 Upgrade Ned Davis Research Neutral to Buy
2014-02-27 Boost Price Target Barclays $51.00 to $53.00
2014-02-25 Reiterated UBS Neutral $50 to $58
2014-02-25 Boost Price Target Evercore ISI $67.00
2014-02-19 Boost Price Target Wunderlich Hold $49.00 to $51.00
2014-02-19 Boost Price Target Deutsche Bank Buy $58.00 to $65.00
2014-02-19 Reiterated Rating Brean Capital Buy $55.00 to $62.00
2014-02-14 Downgrade Citigroup Inc. Buy to Neutral
2014-01-27 Initiated Coverage Buckingham Research Neutral
2013-12-19 Initiated Coverage Jefferies Group Hold to Buy $63.00
2013-12-04 Initiated Coverage Northland Securities Market Perform $61.00
2013-11-18 Reiterated RBC Capital Mkts Outperform $46 to $52
2013-11-18 Boost Price Target Wunderlich Hold $47.00 to $49.00
2013-11-18 Boost Price Target RBC Capital Outperform $46.00 to $52.00
2013-11-15 Downgrade Barclays Overweight to Equal Weight $51.00
2013-11-13 Boost Price Target Pivotal Research $57.00 to $59.00
2013-11-13 Boost Price Target JPMorgan Chase & Co. Neutral $48.00 to $56.00
2013-11-13 Boost Price Target Credit Suisse Outperform $50.00 to $55.00
2013-11-13 Reiterated Rating Nomura Neutral $41.00 to $44.00
2013-11-13 Reiterated Rating Brean Capital Buy $54.00 to $55.00
2013-10-29 Boost Price Target Brean Capital Buy $49.00 to $54.00
2013-10-25 Initiated Coverage FBR & Co. Underperform $40.00
2013-10-23 Boost Price Target Guggenheim Neutral $40.00 to $52.00
2013-08-28 Reiterated Wunderlich Hold $50 to $47
2013-07-24 Downgrade Wunderlich Buy to Hold $42 to $50
2013-01-09 Upgrade Wunderlich Hold to Buy $29 to $42
2012-12-20 Reiterated Deutsche Bank Buy $43 to $44
2012-11-21 Reiterated Deutsche Bank Buy $41 to $43
2012-03-22 Reiterated Deutsche Bank Buy $35 to $41
2012-03-06 Reiterated Wunderlich Hold $24 to $29
2016-06-28 Downgrade Moffett Nathanson Neutral to Sell $40.00
2016-06-04 Reiterated Rating JPMorgan Chase & Co. Buy
2016-06-03 Reiterated Rating Jefferies Group Buy $80.00 to $50.73
2016-06-03 Reiterated Rating Wells Fargo Buy $119.00
2016-06-03 Reiterated Rating Wells Fargo & Co. Buy $119.00

There is presents forecasts of rating agencies and recommendations for investors about this ticker

Major Shareholders

Name Relationship Total Shares Holding stocks
DEFRANCO JAMES Executive Vice President 0.51%  (1133529) DISH /
ERGEN CHARLES W Chairman 0.27%  (596470) DISH / SATS /
CLAYTON JOSEPH P President and CEO 0.08%  (179108) DISH /
MOSKOWITZ DAVID K Senior Advisor 0.06%  (130546) DISH /
CULLEN THOMAS A EVP, Corporate Development 0.03%  (64910) DISH /
KISER KYLE J Treasurer 0.02%  (47967) DISH /
McClaskey Michael K EVP and Chief HR Officer 0.01%  (11389) DISH /
Schlichting Warren EVP, Ad Sales, Mktg & Program. 0.01%  (11306) DISH /